Saturday, April 6, 2013

Home » , , , , , , , , , » Tip-Tip Mengoptimumkan Windows 8 Pada Komputer Lama

Tip-Tip Mengoptimumkan Windows 8 Pada Komputer Lama



Setelah beberapa bulan Windows 8 dilancarkan, ramai orang yang mahu mencuba menggunakan Windows 8. Walaupun Windows 7 sudah pun menjadi pilihan ramai pihak, ciri-ciri baru yang ditawarkan oleh Windows 8, menarik sesiapa sahaja untuk mencubanya.

Walaupun begitu, ada diantara anda mungkin tertanya-tanya sama ada windows 8 boleh diguna pakai pada komputer lama.

Keperluan minimum komputer bagi mengunakan sistem operasi Windows 8 adalah:
  • Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster.
  • RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) atau 2 GB (64-bit).
  • Disk space: 16 GB (32-bit) atau 20 GB (64-bit).
  • Kad Grafik: Peranti grafik Microsoft DirectX 9 dengan WDDM driver.

Sekiranya komputer anda masih tidak menepati keperluan tersebut, jangan risau, Windows 8 tetap boleh dipasang pada komputer lama anda. Mengikut ujian yang telah dijalankan oleh PCWorld, netbook Asus EEE PC 900 yang berusia hampir 5 tahun, masih boleh menggunakan Windows 8 dengan lancar dengan sedikit tweak.

Oleh itu, IVT ingin berkongsi dengan anda semua serba sedikit tip-tip bagi tingkatkan prestasi Windows 8 pada komputer lama anda.

1. Lakukan Disk CleanUp bagi membersihkan sedikit ruang pada pc anda.

2. Defragment hard disk anda. Tetapi sebelum itu, gantikan perisian defragmenter Windows 8 dengan perisian defragmenter lain yang percuma seperti Defraggler dari Piriform. Defraggler menjalankan analisis yang lebih terperinci terhadap hard disk dan membetulkan fail fragment dengan lebih baik. Jangan defragment pada solid state drive.

3. Install CCleaner dari piriform. Gunakan CCleaner bagi memoptimumkan sistem anda. Disable startup yang tidak diperlukan, uninstall perisisan-perisian yang anda tidak gunakan dan pelbagai fungsi lain.

4. Lakukan sedikit tweak pada Windows 8 anda. Contohnya pada "Visual Effects".


5. Disable item-item yang tidak diperlukan. Bagi memoptimasikan Windows 8 pada komputer alam dengan lebih berkesan, disable sebanyak yang boleh startup item, service dan hardware yang tidak diperlukan. Anda juga boleh menutup atau mematikan segala "Live Tiles" yang tidak penting. Pada "Start Screen", hanya klik kanan pada mana-mana "Live Tiles" dan pilih option untuk mematikannya. Pada defaultnya, Windows 8 dilancarkan sekali dengan "Live Tiles" seperti Sports, Travel, Finance, News, Mail, Bing and Weather yang mana kesemuanya adalah aktif. Sekiranya anda tidak menggunakan salah satu atau kesemua aplikasi tersebut, matikannya untuk mengelakkan Windows 8 dari sentiasa mengambil data dan mengemaskini aplikasi tersebut.

6. Hilangkan pemberitahuan UAC(UAC notifications) yang menjengkelkan. 


Setiap kali amaran UAC(User Account Control) muncul, bukan sahaja ianya akan  memberhentikan sistem dan memerlukan klik, tetapi amaran dan kesan skrin berkelip(dimming effect) boleh mengambil masa yang agak panjang ke atas komputer yang lama. Menghapuskan pemberitahuan UAC sepenuhnya boleh meningkatkan prestasi Windows 8 pada komputer lama dengan cara mengurangkan bilangan pop-up sementara masih mempunyai beberapa tahap perlindungan tambahan.


Tip-tip ini masih belum lengkap dan IVT akan cuba mengemaskini dari masa kesemasa. Diharap tip-tip ini serba sedikit membantu anda untuk menggunakan sistem operasi Windows  8.


Comments
2 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

2 comments:

Sebarang 'copy-paste' mana-mana artikel di dalam blog ini adalah dibenarkan dengan syarat disertakan dengan kredit dan di"link"kan dengan url artiket tersebut. Harap maklum.