Saturday, April 6, 2013

Home » , , , , , , , , , , , , , , , » Apakah BitTorrent?

Apakah BitTorrent?



Pengenalan

BitTorrent adalah rakan perkongsian berpusat (P2P) yang mengedar kandungan menggunakan jalur lebar upload setiap individu bagi memuat turun kandungan, dan individu yang telah  selesai muat turun untuk memindahkan kandungan.

Pemindahan BitTorrent dimulakan sama ada melalui fail torrent atau pautan magnet. Sama ada ianya adalah berkaitan dengan kandungan tertentu dan apabila dibuka pada klien BitTorrent, pemindahan kandungan yang berkaitan akan bermula.

Dari permulaan yang tidak menentu pada 2001, BitTorrent telah berkembang kepada salah satu daripada kuasa-kuasa besar di internet. Anggaran penggunaan jalur lebar oleh BitTorrent adalah satu pertiga, dan ke atas, dari semua penggunaan internet. Kini terdapat lebih 17 juta torrents aktif dan kandungan petabyte yang banyak berkaitan dengan torrents.
 
Malangnya, penggunaan BitTorrent secara haram dengan mengagihkan kandungan hak cipta telah membayangi kelebihan BitTorrent dalam pengedaran kandungan undang-undang.
 
Artikel ini adalah sebahagian daripada siri artikel mengenai BitTorrent di blog Infovtech. Sila baca artikel di bawah untuk memahami BitTorrent dengan lebih lanjut.

  • Cara Penggunaan Torrent.
  • Klien BitTorrent Percuma Terbaik..
  • Mengoptimumkan kelajuan klien BitTorrent.
  • Mencari Torrent (Laman Pencarian Torrent Terbaik).

Perbandingan Kaedah Pengagihan

Pusat Server - muat turun Tradisional dari internet menggunakan pelayan pusat untuk menyediakan jalur lebar bagi proses pemindahan. Kepada semua yang ingin memuat turun perlu mendapatkan salinan mereka dari sumber yang sama.

Tradisional P2P - Kemunculan pertama bagi pemindahan peer-to-peer (Contoh: Napster dan lain-lain) yang berfungsi hampir sama seperti pusat server. Seorang individu berkhidmat sebagai pelayan mengedarkan kandungan untuk orang lain dengan menggunakan jalur lebar sambungan internet memuat naik(upload) individu terbabit. Walaupun kaedah pembahagian adalah sama, P2P adalah "dari grid utama" dan pengedaran yang terlibat antara individu dengan individu, oleh sebab itulah ianya dikatakan reka bentuk peer-to-peer (P2P).

BitTorrent adalah langkah seterusnya dalam evolusi pemindahan dan P2P. Ia berbeza dari pelayan tradisional pusat dan pengedaran P2P tradisional, kerana ianya melibatkan penggunaan pelbagai sumber untuk pengedaran kandungan. Setiap pengguna aktif yang terlibat dalam pengedaran kandungan melalui jalur lebar upload mereka. Ia juga menyediakan perlindungan/pertahanan dari masalah "gagal menyelematkan kandungan diedarkan dari kerosakan/perubahan".



Kelebihan Pengagihan BitTorrent Berbanding Tradisional

  • BitTorrent - lebih banyak pengguna aktif di torrent menyediakan kelajuan yang lebih besar bagi setiap pengguna.
  • Pusat Server & Tradisional P2P - Semakin ramai pengguna aktif untuk muat turun akan menyebabkan kelajuan menurun bagi setiap pengguna.

Dalam BitTorrent, jalur lebar upload setiap pengguna aktif di torrent digunakan untuk memindahkan kandungan. Ini bermakna bahawa kandungan yang lebih popular, lebih besar kelajuan muat turun untuk setiap pengguna.

Seorang pelayan pusat, atau individu yang berkhidmat sebagai pelayan pusat di tradisional P2P, mempunyai jumlah jalur lebar yang terhad untuk pengedaran. Semakin ramai pengguna mencari kandungan, kurang kelajuan muat turun bagi setiap pengguna.

Integriti Kandungan 

  • BitTorrent - Fail torrent atau pautan magnet yang digunakan untuk memulakan pengagihan mengandungi maklumat yang unik dan khusus kepada kandungan yang akan turun melalui mana-mana cara. Kandungan ini akan dipecahkan kepada bit untuk memudahkan pengagihan di kalangan pengguna aktif. Jika mana-mana bit mengalami perubahan/kerosakan semasa pemindahan, atau tidak sepadan dengan maklumat dalam torrent atau magnet pautan, maka ianya akan ditolak oleh pelanggan BitTorrent dan digantikan dengan bit yang tepat. Ini akan memastikan bahawa apabila muat turun selesai, ianya akan menjadi satu salinan yang tepat bagi kandungan yang diedarkan.
  • Pusat Server - Pengagihan melalui pelayan pusat sentiasa melibatkan beberapa risiko kerosakan dan isu ini bertambah buruk apabila permintaan untuk kandungan yang tinggi. Tidak ada perlindungan/pertahanan dari masalah "gagal menyelematkan kandungan diedarkan dari kerosakan/perubahan".
  • Tradisional P2P - Mengalami isu-isu yang sama sebagai pelayan pusat. Oleh kerana tradisional P2P adalah "dari luar grid", risiko penyebaran malware meningkat, membuat ianya salah satu cara pengedaran yang berbahaya.

Definisi Biasa Bagi BitTorrent

Takrif istilah bagi BitTorrent dalam bahasa yang mudah.

Torrent - Fail teks kecil yang mengandungi maklumat mengenai kandungan, fail dan nama-nama folder tertentu dalam kandungan dan maklumat tracker. Ini adalah digunakan untuk memulakan muat turun kandungan yang berkaitan apabila dibuka menggunakan klien BitTorrent.

Links Magnet - adalah sama seperti torrents dan digunakan untuk memuat turun kandungan yang berkaitan apabila dibuka dalam klien BitTorrent. Ianya sedikt berbeza dari torrent kerana links magnet tidak mempunyai fail, hanya pautan sahaja. Pautan magnet hanya mengandungi maklumat mengenai kandungan dan tidak mempunyai tracker atau fail maklumat. Ini adalah satu kelebihan untuk laman carian BitTorrent kerana mereka tidak perlu untuk menyimpan fail, hanya cebisan data yang berkaitan dengan pautan magnet. Oleh itu, BitTorrent tidak memerlukan fail torrent, hanya terus mencari tracker. Ini adalah satu kelebihan untuk pengguna pautan magnet yag hanya melihat kandungan sahaja dan jika nama fail atau folder berbeza, pautan magnet masih boleh dimuat turun. Fail torrent hanya akan dimuat turun apabila kandungan fail dan nama folder adalah sama. Ini boleh membantu meningkatkan kelajuan muat turun, terutamanya jika kandungan adalah jarang atau susah didapati.

Torrent Search Site - Sebuah laman web yang menyenaraikan fail torrent dan kandungan yang berkaitan.

Tracker - Satu hab komunikasi yang membantu orang yang aktif di torrent menyambung antara satu sama lain.

Klien BitTorrent - Satu program yang membuka fail torrent untuk memindahkan kandungan yang berkaitan dengan torrent.

Seed - Mereka yang mempunyai 100% daripada kandungan yang berkaitan torrent dan memuat naik kepada Peers (Leechers).

Peers - Dua definisi.
  1. Mereka aktif di torrent yang mempunyai kurang daripada 100% daripada kandungan yang berkaitan dengan torrent. Mereka memuat turun dari seed dan peers yang lain dan memuat naik kepada peers yang lain. (Kebanyakkan klien BitTorrent menggunakan istilah cara ini).
  2. Semua yang aktif pada torrent, iaitu sesiapa yang mempunyai 100% dan sesiapa mempunyai kurang daripada 100%. (Kebanyakan laman yang torrent menggunakan definisi ini).

Leechers - Dua definisi
  1. Mereka yang mempunyai kurang daripada 100% daripada kandungan. Mereka memuat turun dari seed dan leechers yang lain dan memuat naik ke leechers yang lain. (Sesetengah laman carian torrent menggunakan istilah ini).
  2. Mereka yang memuat turun 100% daripada kandungan torrent yang berkaitan, tetapi tidak memuat naik kembali sekurang-kurangnya 100% daripada kandungan tersebut. (Digunakan oleh semua. Ini konotasi negatif sebabnya pelanggan BitTorrent menggunakan peers pada definisi di atas.)

Ratio - Jumlah dimuat naik dibahagikan dengan jumlah dimuat turun. Biasanya ditunjukkan per torrent dan keseluruhan dalam klien bittorent.

Swarm - Sekumpulan orang yang aktif pada sesuatu torrent. (Sama seperti definisi kedua pada peers di atas).

DHT - Pengagihan pendek bagi Jadual Hash. Salah satu cara menyambung kepada pengguna lain tanpa melibatkan tracker. Amat berguna terutamanya apabila tracker tidak berfungsi atau untuk hosting yang kekurangan tracker torrent.

PEX - Pertukaran pendek bagi peer. Salah satu cara menyambung kepada pengguna lain tanpa tracker, melalui orang-orang yang sudah disambungkan dengan anda. Amat berguna jika tracker tidak berfungsi.

Encryption - Direka khas terutamanya untuk membantu pengguna mengelakkan gangguan daripada Pembekal Perkhidmatan Internet (ISP).

Mudah-mudahan artikel ini serba sedikit dapat membantu anda memahami perkara asas proses BitTorrent ini.


   

No comments:

Post a Comment

Sebarang 'copy-paste' mana-mana artikel di dalam blog ini adalah dibenarkan dengan syarat disertakan dengan kredit dan di"link"kan dengan url artiket tersebut. Harap maklum.