Wednesday, March 27, 2013

Home » , , , , , , , , , , » Video Rendering/Pemaparan Video

Video Rendering/Pemaparan Video



Video rendering adalah proses menggunakan program komputer untuk menghasilkan imej berdasarkan objek atau model yang sedia ada. Ia mempunyai kegunaan dalam kesan visual filem dan TV, permainan video, seni bina dan reka bentuk dalam bidang-bidang lain.


1. Ciri-ciri pemaparan video
  • Imej-imej yang dicipta oleh pemaparan video moden mengandungi banyak foto-realistik ciri-ciri seperti teduhan(shading), tekstur, pantulan(reflection), membayangi(shadowing), gerakan kabur(motion blur), ketelusan(transparency) dan kedalaman medan(depth of field), mewujudkan imej hidup yang seakan benar, tertakluk sepenuhnya animasi.
2. Unjuran Imej
  • Kedua-dua jenis utama unjuran yang digunakan dalam pemaparan video ortografik, yang membentangkan model 3D dalam ruang 2D, dan unjuran perspektif, di mana kamera yang berdekatan dengan objek, objek akan kelihatan lebih besar, serupa dengan cara pemandangan mata manusia objek.
3. Penggunaan dalam Filem
  •  Seperti teknologi komputer grafik dan pemaparan telah berkembang, animasi dan kesan visual dalam filem telah menjadi amat popular dan semakin hidup, dan membenarkan pelbagai filem-filem dari "Jurassic Park" untuk "Lord of the Rings" kepada filem-filem Pixar seperti "Toy Story "dan" WALL-E "wujud dan dihasilkan pada bajet yang terurus. 

Sumber: eHow



No comments:

Post a Comment

Sebarang 'copy-paste' mana-mana artikel di dalam blog ini adalah dibenarkan dengan syarat disertakan dengan kredit dan di"link"kan dengan url artiket tersebut. Harap maklum.